Dołączył: 20 Sie 2016 Posty: 34 Skąd jesteś (miejscowość / region): Zamość Posiadane auto: Dodge caliber 1.8 150KM 2006 r.
Piwa: 0/0
Wysłany: Sob 20 Sie 2016, 02:57
Temat postu:
Zmiana oleju silnikowego
Witam jestem od niedawna posiadaczem dodge caliber 1.8 benzyna 150KM i mam pytanie czy mogę zmienić olej na inny niż ten który zaleca producent Mopar 5W20 na gestrzy 5w30 i nie koniecznie z Mopara. Pozdrawiam [/i] _________________ Caliber 1.8
Spoko możesz zmienić na gęstszy, 5w20 to woda nie olej 5w30 zostawia trochę grubszy film olejowy, lepszym rozwiązaniem będzie 5w40 . Na zimno wszystkie mają taką samą gęstość natomiast na ciepło ten 5w40 najlepiej zabezpieczy silnik _________________
śmierć jeździ szybko, jedź szybciej to Cię nie dogoni
Dołączył: 29 Maj 2017 Posty: 4 Skąd jesteś (miejscowość / region): Lublin Posiadane auto: caliber 2006 sxt 1.8
Piwa: 1/0
Wysłany: Pon 29 Maj 2017, 18:25
Temat postu:
Olej do calibra 1.8 2006 r
dołożę się do tematu, też jako nowy użytkownik auta nie mam instrukcji po polsku i nie wiem nawet ile tego oleju mam wlać? Można gdzieś ściągnąć ile czego i kiedy wymieniać w tym aucie? Lub jeśli ktoś ma instrukcję to prosiłbym o przesłanie na jeepkj@interia.pl
Caliber 1.8
Pojemność układu smarowania ok 4,3L
Olej 5w20 , producent nie dopuszcza innych lepkości!!!
Wymiana: 10000km / 6 miesięcy
Trudne warunki eksploatacji; wymiana 5000km / 3 miesiące
Skrzynia manualna
Pojemność układu smarowania ok 2,4-2,7L
Olej ATF +4
Wymiana: według katalogu nie ma konieczności wymiany
Trudne warunki eksploatacji; wymiana 80000km / 48 miesięcy
Układ hamulcowy
Płyn DOT-3 (niestety), można przejść na DOT-4 (wymiana całego płynu)
W razie konieczności do DOT-3 można dolać DOT-4, jest to niezalecane, ale dopuszczalne bo płyny są mieszalne
Kontrola co 12 miesięcy, wymiana 24 miesiące (wartości katalogowe, rzeczywistość może zweryfikować, że nawet po 3 latach płyn będzie jeszcze dobry)
Wspomaganie układu kierowniczego
Płyn ATF +4
Układ chłodzenia
Pojemność 6,8 L.
Kontrola 1 mies.
Wymiana 100000 km/ 60 mies.
Każdy płyn będzie dobry, najlepiej czerwony (taki zazwyczaj wyjechał z fabryki), fajnie jak będzie z normą G11
Układ klimatyzacji
Ilość czynnika 510gr
=ZMIANA OLEJU NA GĘSTSZY=
Amerykańce wymyślili sobie, że ich auta będą jeździć na rzadkim jak woda oleju o lepkości 5W20 i silniki są przystosowane do takiego a nie innego oleju!!! Oczywiście można do niego wlać wszystko, nawet mineralny syf 15w40 albo lepiej 20w50, tylko po co???
Inaczej będziesz się ruszać w basenie z wodą a inaczej w basenie z budyniem, to samo dzieje się w silniku, im gęstszy olej, tym większy opór stawia pracującym w nim elementom. Wzrost spalania i spadek mocy to najmniej odczuwalny początek problemów, jakie sobie zafundujesz przechodząc na 5w30 albo 5w40. Gęstszy olej = słabszy przepływ = gorsze smarowanie; nie trzeba być wybitnym mechanikiem aby się domyślić, co to oznacza. Najbardziej będą obrywać pierścienie tłokowe a to wiąże się z szybszym zużyciem silnika, dla niewtajemniczonych - remont góry i dołu silnika to koszt ok. od 2000 zł jeśli robi go Janusz w stodole na częściach znalezionych na strychu, do ponad 3000 zł, ale wtedy silnik jest jak nowy. Są to koszty nieporównywalnie wyższe niż te, jakie zaoszczędzisz na tańszym oleju. Swoją drogą, porządny olej 5w20 musi kosztować ponad 160 zł, porównywalnej jakości 5w30 kosztuje ok 140 zł a 5w40 120 zł, jest sens oszczędzać?
PODSUMOWUJĄC - jeśli Twój silnik jest w dobrej kondycji, nie bierze oleju, nie kopci na siwo - nie psuj tego stanu, lej 5w20 tak długo, jak to tylko możliwe, wymieniaj nie rzadziej niż przewiduje producent (warto skrócić interwał wymiany oleju o 10% jeśli jeździsz w trasie i 20% jeśli jeździsz po mieście) a zobaczysz, że autko odwdzięczy Ci się!
A CO ZROBIĆ, JEŚLI AUTO JUŻ BIERZE OLEJ I KOPCI?
Basen, w którym wcześniej siedziałeś rozszczelnił się, oczywiste jest, że woda szybciej z niego wypłynie niż budyń. Podobnie z Twoim silnikiem, wszystko się zużywa i luzy będą coraz większe. W takich przypadkach olej 5w20 traci sens, nie będzie mógł dbać o coś, co jest zużyte. Wtedy doświadczenie mechaników podpowiada, że warto przejść na 5w30 i dalej lać go tak długo, jak to tylko możliwe, potem to samo z 5w40. Jeśli branie oleju lub kopcenie pojawi się na 5w40, wtedy zalewasz go 10w40 i wybierasz opcję:
1. sprzedajesz auto (typowo polskie rozwiązanie)
2. szkoda Ci porządnej fury i zbierasz kasę na remont silnika
3. kochasz swoje auto i chcesz z nim umrzeć
UWAGA!!! NIE PRZECHODZI SIĘ Z GĘSTSZEGO OLEJU NA RZADSZY!!! Jeśli długo jeździsz na 5w30 lub 5w40, nie wlewaj 5w20 bo jest duże prawdopodobieństwo, że auto zacznie brać olej.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
Popularne dyskusje w dziale: ( Dodge ) Dyskusje ogólne
Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane
w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem,
poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika,
utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy
(dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb).
To dzięki plikom cookies można logować się na forum.
Informujemy, że istnieje możliwość
określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji
zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi.
Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu
do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.