Dodge

ogłoszeniaceny używanychwiadomościforumoponylinkitapetyopiniedekoder VIN
  FAQ    Szukaj    Użytkownicy    Regulamin    Grupy    Czat    Rejestracja 
  Profil    Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości    Zaloguj    iboi - ogłoszenia

( Dodge Caliber ) Dobrze brzmiące nagłośnienie Calibra, czyli ''co i jak''.



 
postów na stronie: 10 20 50
   Forum DODGE Forum Strona Główna -> ( Dodge Caliber ) Oceń swoje auto
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
DZ1

Stały Bywalec



Dołączył: 24 Lip 2017
Posty: 101
Skąd jesteś (miejscowość / region): Kielce
Posiadane auto: Dodge Caliber SE 2.0 VVT 2010r
Piwa: 5/12
Wysłany: Sro 02 Sie 2017, 13:26
Temat postu:

Dobrze brzmiące nagłośnienie Calibra, czyli ''co i jak''.


Na początku zaznaczę, że przyjmuje wiele uproszczeń aby ''zwykły Kowalski'' zrozumiał o co mi chodzi.
W razie jakichkolwiek niejasności piszcie, pytajcie.

Oryginalnie w swoim Calibrze mam podstawową wersje nagłośnienia, czyli radio + 4 szerokopasmowe elipsy (6'' x 9'') w 4 drzwiach - nic wiecej.

Budowę całego systemu car-audio podzieliłem sobie na kilka etapów:
1. Zmiana głośników w przednich drzwiach.
2. Zmiana głośników w tylnych drzwiach.
3. Instalacja wzmacniacza dla głośników w drzwiach + wytłumienie drzwi.
4. Dołożenie głośników w podszybia.
5. Instalacja oryginalnego subwoofer'a z systemu Boston (wczoraj kurier przywiózł) + ewentualna zmiana głośnika i wzmacniacza na inny jeśli bedzie taka potrzeba.
6. Zmiana oryginalnego radia na jednostke Pioneer DEH-80PRS.
Nie jest powiedziane, że wszystkie etapy będą konieczne (np. zmiana radia czy dołożenie subwoofera) - wszystko ''wyjdzie w praniu''.

Fabrycznie włożone są głośniki 15W 4ohm, które nawet nieźle sobie radzą jak na firmowe granie. Oczywiście moc (15W) nie ma tu wiele ''do gadania'', bo to jak głośno gra dany głośnik zależy od jego skuteczności. Moce jakie są podawane na głośnikach oznaczają ile może on przyjąć na siebie Watów a nie jak głośno bedzie grał.
Trzeba też wiedzieć, że najczęściej głośnik o mniejszej mocy bedzie miał większą skuteczność od głośnika wiekszej mocy. Czyli np przy doprowadzonej mocy 5W, głośnik 15W RMS z reguły zagra głośniej od głosnika, który ma 150W RMS dlatego, że głośnik o mniejszej mocy ma lżejszy swój układ ''napędowy'' czyli potrzeba mniej energii, mocy żeby go ''rozbujać''.

Szukałem więc głośników o skuteczności co najmniej takiej, jak głośniki standardowe w Calibrze, ALE o większej mocy (żeby później je napędzić dodatkowym wzmacniaczem). Dlaczego o co najmniej takiej samej skuteczności? Bo nie chciałem głośnika, który pod samym radiem z Calibra zagra GORZEJ i ciszej od tego standardowego głośnika 15W z Calibra.
Trzeba było to jakoś sprawdzić bo dziś parametry podawane przez producentów to tylko ich fantazja - papier przyjmie wszystko.
Wykręciłem wiec fabryczny głośnik z Calibra i zacząłem słuchać i porównywać (na stole) w salonach car-audio do innych głośników, które mieli na półkach do sprzedania (mina sprzedawców - bezcenna Smile - ''o co jemu chodzi, co on robi?'' ). I co sie okazało (czego spodziewałem się przez doświadczenie w podobnej dziedzinie elektroakustyki) : WIĘKSZOŚĆ głośników jakie słuchałem w porównaniu do tego fabrycznego 15W 4ohm, grały gorzej, ciszej pod tym samym radiem. JBL, Helix Signat itp poprostu grają ciszej a przede wszystkim zero niskich tonów. Dopiero Morel Maximo i Focal ISC 690 zaczęły grać na podobnym poziomie głośności co wymontowany z Calibra fabryczny głośnik 15W z tą różnicą, że w morelu i focalu słychać o wiele wiecej szczegółow, a w focalu najwięcej.

Ostatecznie wybrałem Focale ISC 690. Wczoraj je zamontowałem. Wrażenia? W niewytłumionych drzwiach, z mocą 2x15W z radia fabrycznego grają lepiej od fabrycznych 15 Watowych głośników (co nie jest takie oczywiste jak wspomniałem wyżej), są bardzo szczegółowe, wszystko dokładnie słychać.
''Aż strach'' pomyśleć, co będzie gdy, wytłumię drzwi i zasilę głośniki docelowym wzmacniaczem koło 100W RMS na głośnik. A to tylko sam przód - puki co na tyle (w tylnych drzwiach) nadal są fabryczne głośniki. Możliwe, że zmianie jeszcze radio, ale to na samym końcu, gdy czegoś jeszcze bedzie mi brakowało w brzmieniu. Chciałbym jednak zostawić fabryczne radio ze względu na wygląd całego kokpitu.

Etap pierwszy uważam więc za zakończony pełnym sukcesem.
Powrót do góry
DZ1

Stały Bywalec



Dołączył: 24 Lip 2017
Posty: 101
Skąd jesteś (miejscowość / region): Kielce
Posiadane auto: Dodge Caliber SE 2.0 VVT 2010r
Piwa: 5/12
Wysłany: Pią 08 Wrz 2017, 01:21
Temat postu:

Re: ( Dodge Caliber ) Dobrze brzmiące nagłośnienie Calibra, czyli ''co i jak''.


Etap drugi - wybór i montaż głośników do tylnych drzwi.

O ile z głośnikami na przód poszło dosyć sprawnie o tyle z głośnikami na tył już nie było tak prosto z prostej przyczyny: aktualnie w Kielcach w salonach car-audio nie mieli zbyt dużego wyboru (i nie ma co sie dziwić bo głośniki 6x9 nie są zbyt popularne w światku car-audio) - wszystko co mieli juz przesłuchałem i wybrałem z tego wszystkiego jedynie głosniki na przód. Najprościej byłoby kupić takie same na tył (co zresztą jest zalecane) jednak mnie zależało na innym charakterze brzmienia głosników tylnych względem przednich, tzn nie zależało mi na aż tak dobrej szczegółowości, detalach jak z przodu; bardziej zależało mi na tym, żeby miały przede wszystkim bardzo dobrą skuteczność i jak najlepsze niskie tony ale przy tym żeby ogolnie jakość dźwieku była na odpowiednim poziomie tak, by ktoś siedzący z tyłu również wszystko dobrze słyszał.
Zamówiłem głośniki ''do testów'' - po prostu skorzystałem z prawa do odstąpienia od umowy kupna w ciągu 14dni przy zakupach przez internet a do testów wybrałem:

PEIYING PY-BG694T6 -105zł
BOSCHMANN ALX-993 GIGA - 320zł
JBL GTO 939 - 350zł
HERTZ ECX 690.5 - 370zł
PIONEER TS-A6934i - 330zł
AUDISON APX 690 - 310zł
MOREL MAXIMO COAX 6x9 - 390zł

Jakie ważenia po testach wzglądem tego co chciałem uzyskać w tylnych drzwiach?
1. Peiying: dobry bas, raczej głośne czyli raczej dobra skuteczność, niewygórowana, przeciętna jakość dźwięku, tutaj stosunek jakość / cena rewelacyjny.
2. Boschmann: dobry bas, dobra skuteczność, dobra jakość dźwięku, alee... to są OGROMNE głośniki - w żaden sposób nie weszły by do Calibra, chyba, że po daleko idących przeróbkach drzwi. Po za tym to głośniki o największym układzie ''napędowym'', największa cewka, największy i najcięższy magnes - na pewno bez najmniejszego problemu zdolne przyjąć na siebie prawdziwe 150W R.M.S.
3. JBL: bardzo dobry bas, bardzo dobra skuteczność, dobra jakość dźwieku, alee... troche za duże, bez niewielkich przeróbek drzwii nie obeszłoby sie ale to akurat najmniejszy problem. Największy problem to tandetny, plastikowy kosz!! Daaawno już nie widziałem głośnika z plastikowym koszem. Gdy to zobaczyłem zaraz po rozpakowaniu, bez względu na to jak dobrze by miały nie zagrać, to wiedziałem, że napewno ich nie kupie. Tandetny plastik a w aucie przecież raz zimo raz gorąco, głośniki pracujące w pozycji pionowej - nie trudno o deformacje plastikowego kosza w takich warunkach.
4. Hertz: ogólnie słabo, cicho, płasko, nie ma co sie rozpisywać.
5. Pioneer: bas taki sobie, skuteczność słaba czyli raczej ciche, ale ogólnie dobra jakość dźwieku.
6. Audison: bardzo dobry bas, bardzo dobra skuteczność, bardzo dobra jakość dźwięku (choć oczywiście do detaliczności i szczegółowości Focali brakuje im troche). Bardzo dobry stosunek cena/jakość.
7. Morel: dobry bas, bardzo dobra jakość dźwięku ale ciche - słaba skuteczność.

Wybrałem i zamontowałem Audisony.

Ogólnie wnioski po tym teście nasuwają się takie:
1.Jeśli jesteś tzw ''przeciętnym zjadaczem chleba'' ale lubisz po prostu posłuchać dobrze brzmiącej muzyki to POLECAM AUDISONy na przód i na tył. One już pod oryginalnym, słabym radiem 4x15W z Calibra robią kawał dobrej roboty. Dobrym pomysłem bedzie wytłumienie drzwii bo np u mnie, puki co, zaczęły po tygodniu trzeszczeć plastiki w drzwiach - są aż tak głośne i mają aż tyle basu. Moim zdaniem to bardzo dobre głośniki za wręcz śmieszne pieniądze. Pod dobrym radiem (czyli około 4x30W prawdziwej mocy) jeszcze lepiej ''zatrzęsą budą'' i nie mowie tutaj o ''buczeniu'' ale o dobrej klasy dźwięku. Co może dziać sie pod dobrym wzmacniaczem to już można sie domyślić - subwoofera nie potrzeba.
2. Jeśli chcesz choć troche polepszyć jakość dźwieku w Calibrze za niewielkie pieniądze ale jednak nie przykładasz zbyt dużej wagi do brzmienia a radio ma poprostu ładnie i czysto grać to dobrym wyborem będą Peyingi.
3. Jeśli ponad wszystko jesteś maniakiem mocy i nie straszne są dla Ciebie żadne przeróbki drzwii - inwestuj w Boschmanny.
4. Jeśli (tak jak ja Smile ) jesteś maniakiem przede wszystkim brzmienia na możliwie najwyższym poziomie, delektujesz sie brzmieniem muzyki, słyszysz szczególy, detale; słuchasz różnej muzyki i lubisz też posłuchać głośno i dynamicznie to na przód bez wachania polecam Focale ISC (jeszcze lepiej zestaw odseparowany z głośnikami 6x9 bo Focal też takie produkuje) a na tył Audisony, które brzmieniowo dobrze uzupełniają sie z Focalami z przodu.
5. Pozostałe głośniki z testowanych przeze mnie nie reprezentują nic szczególnego, choć te Morele to dobre głośniki ale ciche czyli bez dodatkowego wzmacniacze nie obejdzie sie (w moim mniemaniu, bo dla kogoś może wystarczyć ich głosność pod samym radiem)

Teraz mały przerywnik, przyszła pora na pewne hmm... ''sprostowanie''(?), otóż: rzecz w tym, że wszyscy np, na forach o tematyce car-audio, dla dobrego brzmienia, polecają standardowo: po pierwsze ŻADNYCH GŁOSNIKÓW NA TYŁ a na przód zestaw odseparowany 2x tweeter np. w słupki + 2x mid-woofer koniecznie 16,5cm w drzwi + subwoofer do bagażnika. Nie neguje tego, nie mówie że to jest źle bo sam mam do dziś w swoim drugim (a właściwie pierwszym) aucie taką konfiguracje na dobrych komponentach i to też naprawde dobrze gra. Jednak w tym projekcie dla Calibra zmieniam nieco podejście do dobrego nagłośnienia auta - jest to niestandardowe podejście z pewnych względów, jednak nadal jak najbardziej bezkompromisowe jeśli chodzi o jakość dźwieku. Po za tym.... nigdy nie lubiłem robić czegokolwiek ''tak jak wszyscy'' i nigdy nie wyznawałem zasady ''jednej, jedynej słusznej opcji''.

Podsumowując: oprócz tych 4 podstawowych głośników na przód i tył, które już u mnie grają, zapewne bede myślał jeszcze nad tweeterami na deske ale to nie teraz.
Teraz czekam na lepszą pogodę bo maty wygłuszające (STP iSilver) i pianka (Bitmat K6s) już przyszły i czekają na montaż Smile

Etap drugi również uważam za zakończony sukcesem.
Powrót do góry
Wystawiono 1 piw(a)
Wyświetl posty z ostatnich:   
   Forum DODGE Forum Strona Główna -> ( Dodge Caliber ) Oceń swoje auto Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Strona 1 z 1
Ogłoszenia sprzedaży - Dodge Caliber »

Opinie o samochodach Dodge Caliber - testy użytkowników »


 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

Popularne dyskusje w dziale: ( Dodge Caliber ) Oceń swoje auto


DodgeGrand Caravan

59 990

2017r.

179 323 km

pomorskie

DodgeJourney

74 990

2019r.

103 071 km

pomorskie

DodgeRam

279 900

2019r.

92 000 km

kujawsko-pomorskie

DodgeChallenger

108 900

2017r.

115 090 km

pomorskie

DodgeCharger

184 990

2019r.

38 442 km

pomorskie





Powered by phpBB © 2001, 2006 phpBB Group




Serwis partnerski portalu www.auto.plSamochody to nasza pasja
Copyright © Profit 2003 - 2024 Created by idealneT and OM System