Dołączył: 20 Cze 2021 Posty: 15 Skąd jesteś (miejscowość / region): Łódzkie Posiadane auto: dodge chrysler jeep
Piwa: 0/1
Wysłany: Sro 07 Cze 2023, 10:20
Temat postu:
TIPM i zagrożenie pożarem w AVENGERACH z USA
Wszystkie pojazdy importowane z USA wymagają dla dopuszczenia do ruchu w Polsce między innymi przeróbki świateł tylnych. W USA działanie świateł stopu jest zintegrowane dla bezpieczeństwa z migaczami, tak aby zwiększyć pewność, że pomimo braku którejś żarówki kierowca jadący za nami będzie zawsze wiedział, że hamujemy. W Europie działanie migaczy i świateł stopu jest oddzielone.
Po imporcie pojazdu z USA samochód najczęściej ma wymieniane przednie lampy na asymetryczne i dokonywana jest przeróbka świateł tylnych w celu rozdzielenia świateł stopu i migaczy. Odbywało się to i odbywa nadal w 99% przypadków przez przerobienie instalacji w następujący sposób: sygnał do migaczy tylnych (w USA jest to osobny obwód) jest poprzez opornik imitujący żarówkę podłączany do masy samochodu. Opornik oczywiście nie świeci, ale odkłada się na nim moc posyłana z modułu TIPM i w ten sposób układ „myśli” że cały obwód jest oryginalny. To jeszcze nie powoduje żadnej tragedii. Po latach oporniki często wręcz „rozlatują” się w rękach i w zależności od wykonania może dojść do nawet do zwarcia. To zdarza się niezbyt często i nie jest niebezpieczne.
Co JEST BARDZO NIEBEZPIECZNE to druga część przeróbki świateł. Otóż podczas przeróbki zawsze sygnał migaczy tylnych jest doprowadzany od migaczy przednich (pracujących razem z bocznymi). Taka przeróbka jest praktycznie „ŚMIERTELNA” dla modułu TIPM w samochodzie. Dzieje się tak z powodu zmniejszenia o 1/3 oporu na wyjściu tranzystorowym z układów scalonych modułu TIPM przez równoległe podłączenie żarówki świateł tylnych. Powoduje to BEZ WYJĄTKU spalenie i pożar modułu TIPM, co mam miejsce zawsze podczas jazdy. Samochód wyłącza silnik co samo w sobie jest olbrzymim zagrożeniem szczególnie na autostradzie czy na rondzie, no i zaczyna się regularny pożar pod maską. Problemem jest odłączenie klemy z akumulatora gdy nie ma klucza. Problemem jest gdy samochód prowadzi żona/córka i nie potrafią nawet otworzyć maski samochodu. Szkody bywają bardzo duże, ale najważniejsza sprawa to faktyczne zagrożenie życia i zdrowia.
Instalacja samochodu MUSI być koniecznie przywrócona do oryginalnej postaci, a przeróbka świateł musi być przeprowadzona przez przeprogramowanie modułu TIPM, dokładnie tak, jak w najnowszych pojazdach ze światłami led.
To o czym piszę dotyczy wszystkich pojazdów Dodge/Chrysler/Jeep od 2006 roku do dzisiaj.
Na koniec jeszcze istotne dwie informacje:
- dokładnie takie same kłopoty będzie miał każdy, kto zastosuje w swoim pojeździe żarówki led zamiast żarnikowych, nawet w światłach pozycyjnych. Technologia led jest zabójcza dla mosfetowych wyjść mocy modułu TIPM. Uszkodzenie modułu jest gwarantowane, a pożar praktycznie zawsze jest możliwy. Koszt naprawy są wysokie, szczególnie w kontekście starych aut.
- z tego samego powodu NIE WOLNO POD ŻADNYM POZOREM montować haków holowniczych do wymienionych samochodów BEZ ZASTOSOWANIA modułów do instalacji elektrycznej haka (może to być moduł uniwersalny, ale MUSI BYĆ). Żarówki przyczepki podłączone równolegle do żarówek lamp tylnych powodują spadek oporu na wyjściach mocy modułu TIPM i następnie to co już opisałem.
ZAWSZE i KONIECZNIE należy założyć światła do jazdy dziennej („aftermarketowe”, zasilane bezpośrednio z akumulatora) w omawianych pojazdach.
Pytania 793 111 017
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
Popularne dyskusje w dziale: ( Dodge Avenger ) Porady, problemy techniczne
Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane
w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem,
poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika,
utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy
(dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb).
To dzięki plikom cookies można logować się na forum.
Informujemy, że istnieje możliwość
określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji
zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi.
Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu
do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.